آخرین مطالب

شصت‌وهشتمین جلسهء انجمن ادبی بامداد خور با موضوع: بحث آزاد با نگاهی به نوروز و بهار طبیعت در ادبیات برگزار شد

گزارش شصت‌وهشتمین جلسهء انجمن ادبی بامداد خور
موضوع: بحث آزاد با نگاهی به نوروز و بهار طبیعت در ادبیات
مسئول جلسه: حامد شفیعی
شرکت‌کنندگان در این جلسه:
خانمها: طیبه محمودی، یلدا مهرآوران
آقایان: احمد رضایی، یدالله خرمی، دکتر ایوب محمودی، موسی پورپلاش، حامد شفیعی، نوید بازیار، انور اسماعیلی، دکتر حبیب الله عباسی، سلمان جانپرور، عبدالله کاروانی، محمدطیب قطبا، آریا تاجدار، محمود شمسی
محمود شمسی: شصت‌وهشتمین نشست انجمن ادبی بامداد خور مقارن بود با آخرین روزهای سال کهنه، و در محفلی گرم و صمیمانه، رفتن به پیشواز بهاری دلکش و نو شدن سال.
ویژه‌برنامه‌ای که به نوروز و بهار و خوانش بهاریه‌های ادبیات کلاسیک و مدرن اختصاص داشت و در ساعت 20:30 شنبه 28 اسفندماه در مکان دفتر کمیتهء دانش‌پژوهان برگزار شد. جلسه با خواندن غزلی از “حافظ” توسط کوچکترین عضو انجمن، آریا تاجدار، آغاز شد و با سخنان دکتر محمودی، سلمان جانپرور و موسی پورپلاش درباره این تحول عظیم هر ساله و منزلت نوروز در ادبیات و تاریخ و فرهنگ، و حتی نوع نگاه دین به این آیین باستانی ایران، محفل ادبی امشب رنگ و بوی بهاری به خود گرفت. این مبحث شیرین با توجه به زمان‌بندی جلسه که توسط حامد شفیعی اداره می‌شد با خوانش چند بهاریه از حضرت “خیام” توسط محمدطیب قطبا به پایان رسید.
احمد رضایی که با یک ویژه‌نامه نوروزی روزنامه اطلاعات در جلسه‌ حضور یافته بود شعر “هان ای بهار” شفیعی کدکنی را از آن ویژه‌نامه انتخاب نمود که توسط محمود شمسی خوانده شد. عبدالله کاروانی نثری ادبی از نوشته‌های خودش به نام “اسفند” را با جمع قسمت کرد و خانم محمودی در ادامه غزلی از “حافظ” خواند. زیباترین بخش این شب به یاد ماندنی که تحسین و آفرین همگان را به همراه داشت قطعه ادبی دیگری در قالب نثر بود که خوانش آن به زیبایی توسط یلدا مهراوران اجرا شد و از دلنوشته‌های خودشان بود. شعر “نرم نرمک می‌رسد اینک بهار” فریدون مشیری با انتخاب و توصیه یدالله خرمی و خوانش دلنشین نوید بازیار به جمع تقدیم شد. پیشترها گفته شد که آقایان احمد رضایی، یدالله خرمی و میرحسین کامیاب از دیرباز، حامیان معنوی و پشتوانه تداوم این انجمن بوده‌اند و هستند، و حضورشان قوت قلبی‌ست برای نوآمدگان علاقه‌مند به ادبیات.
تاریخچه و معنای نمادین “میر نوروزی” که در اشعار کلاسیک (…بیش از پنج‌روزی نیست حکم میر نوروزی) و ادبیات نمایشی قدیم به کرات آمده است توسط محمود شمسی بیان گشت. دو شعر از “شفیعی کدکنی” توسط اسماعیل افتخار انتخاب و خوانده شد. سپس دکتر ایوب محمودی یکی از سروده‌های خودش را خواند و موسی و نوید درباره قالب وزنی آن شعر صحبت کردند. احمد رضایی، شعری از “نورالله عارف”، و سلمان جان‌پرور نیز شعر دیگری را خواند که هر دو در ویژه‌نامه نوروزی روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده بود. پایان‌بخش بخش بهاریه امشب، “بهار منتظر” احمد شاملو بود که توسط محمود شمسی خوانده شد و نوبت به بخش انتهایی جلسه با مباحث آزاد رسید. موسی حکایت زیبایی از خداوندگار سخن “سعدی” خواند و اخلاق تواضح و فروتنی بین شاعران آن دوران از جمله “انوری” و “سعدی”، و نشانه‌های آن در ادبیات قدیم به نقد گذاشته شد. در آخرین دقایق، یک داستان خارجی کوتاه در قالب طنز توسط اسماعیل افتخار معرفی و خوانده شد که با حاشیه‌های فراوان همراه بود و به نظر برخی از حضار، از بخش‌های خوب امشب بود. آخرین نشست سال 95 هجری شمسی با خوانش قسمت کوتاهی از کتاب “طلا در مس” براهنی توسط دکتر محمودی، قطعه کوچکی از نوشته‌های “ژان‌پل‌سارتر” توسط حامد شفیعی و غزلی از “محمدعلی بهمنی” توسط محمود شمسی به آخر رسید.
جلسه 68ام یکی از بهترین جلسات انجمن بود که با استقبال بسیار خوب اعضا روبرو شد. باشد که در سال پیش رو، سهمی هر چند کوچک در اعتلای فرهنگ و ادب این مرزوبوم داشته باشیم، بویژه اینکه در سال جدید اولین ماهنامه رسمی خور به نام خورشید لارستان به پیشخوان مطبوعات کشور اضافه می‌شود و این مهم، همت و تلاش جمعی را می‌طلبد
.
پایان
 
 
به کانال تلگرام کمیته دانش پژوهان بپیوندید و از آخرین اخبار آموزشی و فرهنگی خور اطلاع کسب کنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.